Kombi Arızasını Ev Sahibi mi Kiracı mı Öder?

Kombi Arıza Masrafını Ev Sahibi mi Yoksa Kiracı mı Öder?

Bu konuda yasal bir düzenleme yoktur. Bu nedenle de tartışmaya açık bir konudur. Ev sahibinin kendince haklı sebepleri, kiracıların da kendince haklı sebepleri bulunmaktadır. Ev sahibi; kombiyi ben kullanmıyorum neden masrafını ben karşılayayım düşüncesi ile hareket ederken kiracı da ev benim değil kombi benim değil ben taşınıp gideceğim neden çıkan masrafları ben karşılayayım düşüncesi ile hareket eder. Belirli bir yasal düzenleme olmadığı için de kombi arızasında çıkan masrafın karşılanması konusunda ev sahibi-kiracı arasında; tartışmalar, büyük kavgalar, kırgınlıklar ve kızgınlıklar olabilir.

Kiracının Ödeme Yapması Gereken Durumlar

  • Doldurma musluğunun kırılması veya arızalanması Doldurma musluğu kombiye su basmaya yarayan parçadır. Hassas bir parça olduğu için dikkatli kullanılmalı, sert baskı yapmadan yavaşça açılmalıdır. Çok kolay arızalanabilen bir parçadır. Su basma işlemi sırasında kırıldı ise parçayı kıran (isteyerek de olmasa) kiracı yani kullanıcıdır. Bu durumda masrafı kullanıcı karşılamalıdır.
  • Ev sahibinin kombiyi bakımı yapılmış bir şekilde kiracıya teslim etmesine rağmen o yıl içinde kiracı tarafından bakımın yaptırılmaması ve arıza ile karşılaşılması Ev sahibi en başında size kombiyi bakımı yapılmış bir şekilde teslim ettiyse zaten oluşabilecek sorunlar tespit edilmiş ve gereken müdahale yapılmış demektir. Yani kombi sizlere sorunsuz çalışır durumda teslim edilmiştir. Kombiyi kullanmaya başladıktan 1 yıl sonra bakım yaptırmadınız ve kombide sorun oluştu ise bu durumda çıkan masrafı kiracı olarak siz ödemelisiniz. Kombi bakımı kullanılan kiracı tarafından yaptırılmalı gibi bir yasa veya kural da yoktur. Ev sahibinizle evi kiralarken aranızda böyle bir konuşma geçti ise (ben size bakımı yapılmış sorunsuz çalışır durumda kombi teslim ettim, bakımı yaptırdığınız yıl oluşan sorunlar bana aittir, aksi durumda bakım yapılmazsa çıkan masraf sana aittir gibi…) ödeme zaten ona göre gerçekleştirilir.
  • Yanlış kullanım Kombiler kullanım kılavuzunda belirtildiği ve uzman ekipler tarafından tarif edildiği şekilde kullanılmalıdır. Kombiyi özellikle de kış döneminde ara sıra kullanmak, kullandıkça açmak kombide sorun oluşmasına neden olur. Bu gibi durumlar yanlış kullanım, hatalı ve eksik kullanımdır. Yanlış kullanım sebebi ile kombi arızalandı ise buna sebep kiracı olarak siz olduğunuz için çıkan masrafı da sizin ödemeniz gerekir.

►►► Kiracının kullandığı kombiye bakım yaptırmak gibi bir zorunluluğu yoktur. Kombi bakımları da genelde demirbaş olduğundan ev sahipleri tarafından yaptırılmalıdır. Ev sahibi ve kiracı arasında kombi kullanımında ev kiralanırken bir sözleşme veya anlaşma yapıldı ise çıkan masraf ona göre değerlendirilir. Bir sözleşme yok ise kullanıcı hatası olmayan tüm arıza durumları ev sahibi tarafından karşılanmalıdır.

Ev Sahibinin Ödeme Yapması Gereken Durumlar

  • Kombi bakımının hiç yapılmamasından kaynaklı oluşan arızalar Kiracı olarak bulunduğunuz dairede kombi arızalandı ve gelen servis ekibi kombi bakımının hiç yapılmadığını belirtiyor ise bu durumda çıkan masrafı ev sahibi ödemelidir. Siz kiracı olarak bakımı yapılmış değil aksine hiç bakım yapılmamış bir kombide oluşan masrafı ödemek zorunda değilsiniz. Uzun yıllardır aynı dairede iseniz ev sahibinizle bakım durumunu görüşmeniz gerekir. Bakım yapıldığında arızalar veya arıza çıkaracak parçalar tespit edilir. Ona göre uygulama yapılır ve umulmadık anda sorunlar yaşanmaz. Bu durumda çıkan masraf her daim ev sahibine aittir. Kombi bakımı yapılmazsa ne olur? merak ediyorsanız linki tıklayabilirsiniz.
  • Kombinin çok eski olmasından kaynaklı oluşan arızalar Kombi yaklaşık 15 yıldan uzun süredir kullanılır durumda ise zaten kullanım ömrünü yitirmiş demektir. Bu durumda çıkabilecek tüm masraflar kullanıcı yani kiracı tarafından değil ev sahibi tarafından ödenmelidir. Ev sahibi isterse masrafı kendi karşılar isterse masraf karşılamak yerine yeni kombi alır. Yalnız bu durumda çıkan masrafı kiracının ödememesi gerekir.
  • Voltaj sebebi ile oluşan arızalar Özellikle de kış dönemlerinde voltajlar bir düşer bir çıkar. Sürekli düzensizlik söz konusudur. Kombiler de şebeke voltajı ile çalıştığından voltajda meydana gelen dalgalanmalar sebebi ile kolay arızalanabilir. Genelde bu gibi durumlarda anakart arızası görülür. Anakart tamiri veya değişimi ile sorun çözümlenir. Bu durum kullanıcı hatası değildir. Hatta kombi garantisi devam ediyorken böyle bir sorun yaşandı ise müdahale garantiye girmez, ücrete tabiğ tutulur. Bu nedenle de voltaj sebebi ile çıkan masraf kullanıcı hatası olmadığından masrafı ev sahibi karşılamalıdır.
  • Açık balkonda kullanılan kombinin donması sebebi ile oluşan arızalar Kiracı olarak bulunduğunuz dairedeki kombi açık balkonda donmaya maruz kalabilir. Montaj işlemi proje gereği balkona yapıldığında kombinin ve altında yer alan boruların dolap içine alınması gerektiği bilgisi veya açık balkonda ise balkonun kapatılması gerektiği bilgisi sunulmuş olması gerekirdi. Yani kombi dolabı olması gerekirdi. Bu bilgi sunulmasına rağmen kombi açık balkonda, dolap içinde olmadan çalışıyor ve soğuk geçen kış dönemlerinde donmaya maruz kalıyor ise bu kullanıcı hatası değildir. Ev sahibine bu bilgi sunulmamış olsa bile açık balkonda kombi bulundurmaması gerekirdi. Bu konuda çıkan masrafı da ev sahibi karşılamalıdır.

Bu Konudaki Önerimiz

Kombi arızası durumunda ev sahibiniz ile iletişimde kalmanızı, ortak hareket etmenizi, servis ekipleri arıza tespiti için geldiğinde ev sahibi ve kiracı olarak servis ekiplerinin yanında bulunup arızanın oluşma sebepleri hakkında bilgi almanızı ve ortak bir karar ile ödemeyi gerçekleştirmenizi tavsiye ederiz. Bu durumu büyük sorunlara dönüştürmeyin. İki tarafın uzlaştığı durumda büyük sorunlar yaşanmaz.

DİP NOT: Makalemizde sunulan bilgiler Kombi Servisi olarak tamamen bizlerin görüşüdür. Bu konuda netleştirilmiş bir yasal zorunluluk bulunmamaktadır.

Uzmanına Sor & Yorum Yap

Hafta içinde sormuş olduğunuz sorular, yapmış olduğunuz yorumlar en geç 6 mesai saat içerisinde cevaplanmaktadır.

Yorumlar (114 Yorum)

  1. Aliosman ŞENSOY sensoy dedi ki:

    Kombim acık balkonda ve plastik kutu icinde bu yıl iki kez dondu eger herhangi bir durum soz konusu olursa bu massıraf ev sahibine mi ait kiracıyamı sozlesmemiz bulunmamaktadır ben balkonu kapatılması icin ev sahibiyle konustum ama kapattıramam dedi eger bir sorun olursa kiracıya ait denildi bu konu da bana yardımcı olurmusunuz acaba

    1. Kombi Tamircisi dedi ki:

      Merhaba Ali Osman Bey… Makalemizi ve yorumları incelediyseniz eğer kiracı-ev sahibi arasında dairedeki demirbaşlar konusunda bir kanun-yasa olmadığı için biz de sadece naçizane görüşlerimizi paylaşıyoruz. Yani doğrudan ev sahibine veya kiracıya ait gibi bir bilgi aktarmamız çok zor. Açık balkonda olan kombiler dolap içerisinde bile olsa donabilmektedir. Ancak bu durumun mantıken bize kalırsa kiracı ile alakası olmaz. Yine de dediğimiz gibi net bir bilgi aktaramıyoruz.

  2. Ünal erduran dedi ki:

    Kombi ana kart arızalanmıs servis çağırdım 500 tl masraf çıkardı nedenini sordum sevise voltaj düşmesi dedi bende kendimce iyi niyet olarak masrafı bölüşelim yarı yarıya biraz kızdı ama kabullendi benim suçum yok mantıklı bakarsan onunda suçu yok voltaj düşmesinden bu tip arızalar olabilor

    1. Kombi Tamircisi dedi ki:

      Merhaba Ünal Bey… Doğru bir yöntem ve düşünce ile çözüme ulaşmışsınız. Voltaj dalgalanmaları sebebiyle kart arızaları çok sık karşımıza çıkar ve dediğiniz gibi aslında bu durum ne kullanıcı hatasıdır ne de ev sahibinin suçudur. Ancak servisin bu gibi durumları yaşamamanız için kombi regülatörü tavsiye etmesi gerekir. Regülatör cihazı kombiye gelen voltajı düzenler ve bu gibi durumlar sebebiyle oluşan kart arızalarının önüne geçer. Bu cihaz kullanılmazsa voltaj düşme-yükselme durumlarında kombi kart arızasıyla çok sık karşılaşırsınız.

  3. Alina keser dedi ki:

    2014 yılından beri aynı evde oturuyoruz. Ev sahibimiz bakim falan yaptirmadi biz girerken. Daha sonra su pompası arizalandi. Servis çağırdık servis bizden kaynaklı olmadığını pompanin süresini doldurdugunu belirtti. Ev sahibimiz baktı biz yaptıralım diye ama bizden kaynaklı değil 11 yıllık kombi. Her neyse eşim anlıyor bu işlerden 250 tl verip pompa aldı ve değiştirdi. Aradan iki yıl geçti ev sahibi bakim yaptıralım dedi yarı yarıya paylaştık ücretini. Ama bana bu da yanlış geliyor sonuçta ben bu evi dogalgazli diye tuttum faturasını ödüyorum ve kalkipta her dakika kombiyi kurcalamiyorum yani. Ama bir tanıdığımızin söyle oldu kiraya verdiği evin kombisi bozulmuş kiracı da ev sahibine haber verince ev sahibi kiracinin yeni kombi almasını istemiş ve tartışma çıkmış aralarında ev sahibi gidip şikayet etmiş kiraciyi ve bir avukata gitmiş avukatta sikayetini geri alması gerektiğini çünkü kombiyi onun alması gerektiğini söylemiş kiracı değil dava bile açsan yenilirsin Hem mahkeme masrafı öder Hem de kombi alırsın demiş tanidikta mecbur kombi almıştı kiralık evine. Ama ne oldu böyle davranarak Gül gibi kiracisini kaybetti
    Ev sahipleri uyanıklık yapıyor uyuz oluyorum sanki kendileri aynı durumda olsa bakim yaptıracak mi ya da yeni kombi alacak mı

    1. Kombi Tamircisi dedi ki:

      Merhaba Alina Hanım… Firma olarak taraf tutma gibi bir olanağımız elbette ki yok. Ancak bu konuda bir kanun-yasa olmadığı için biz de deneyimlerimize dayanarak naçizane fikirlerimizi paylaşıyoruz ve bu açıdan yardımcı olmaya çalışıyoruz. Ev sahipleri de kendilerince haklı, kiracılar da… Ne desek bilemedik. Yine de paylaşımınız için teşekkür ederiz.

  4. GAMZE İŞERİ dedi ki:

    Merhaba yeni kiraya çıktığımda evde kombi arızalandı anakart ve basınç ayarı problemi olduğunu söylediler. Ev sahibine söylediğimizde siz bozdunuz siz yaptırın gibi tepki verdi. Zaten 2 aydır bu evdeyim ve kombi 13 senelikmiş. Nasıl benim hatam olabilir.

    1. Kombi Tamircisi dedi ki:

      Merhaba Gamze Hanım… Kombilerde meydana gelen elektronik sorunların geneli dış etmenlere bağlıdır. Mesela bir voltaj sorunu sebebiyle olabilir. Harici olarak basınçta düşme-yükselmeler varsa bu durum da cihazın genel olarak bakımsızlığına bağlıdır. Yine de tabi cihazı yerinde incelememiz gerekiyor. Kullanıcı hatası olup olmadığı o şekilde anlaşılabilir.

Petek Yıkama