Kombi Arızasını Ev Sahibi mi Kiracı mı Öder?

Kombi Arıza Masrafını Ev Sahibi mi Yoksa Kiracı mı Öder?

Bu konuda yasal bir düzenleme yoktur. Bu nedenle de tartışmaya açık bir konudur. Ev sahibinin kendince haklı sebepleri, kiracıların da kendince haklı sebepleri bulunmaktadır. Ev sahibi; kombiyi ben kullanmıyorum neden masrafını ben karşılayayım düşüncesi ile hareket ederken kiracı da ev benim değil kombi benim değil ben taşınıp gideceğim neden çıkan masrafları ben karşılayayım düşüncesi ile hareket eder. Belirli bir yasal düzenleme olmadığı için de kombi arızasında çıkan masrafın karşılanması konusunda ev sahibi-kiracı arasında; tartışmalar, büyük kavgalar, kırgınlıklar ve kızgınlıklar olabilir.

Kiracının Ödeme Yapması Gereken Durumlar

  • Doldurma musluğunun kırılması veya arızalanması Doldurma musluğu kombiye su basmaya yarayan parçadır. Hassas bir parça olduğu için dikkatli kullanılmalı, sert baskı yapmadan yavaşça açılmalıdır. Çok kolay arızalanabilen bir parçadır. Su basma işlemi sırasında kırıldı ise parçayı kıran (isteyerek de olmasa) kiracı yani kullanıcıdır. Bu durumda masrafı kullanıcı karşılamalıdır.
  • Ev sahibinin kombiyi bakımı yapılmış bir şekilde kiracıya teslim etmesine rağmen o yıl içinde kiracı tarafından bakımın yaptırılmaması ve arıza ile karşılaşılması Ev sahibi en başında size kombiyi bakımı yapılmış bir şekilde teslim ettiyse zaten oluşabilecek sorunlar tespit edilmiş ve gereken müdahale yapılmış demektir. Yani kombi sizlere sorunsuz çalışır durumda teslim edilmiştir. Kombiyi kullanmaya başladıktan 1 yıl sonra bakım yaptırmadınız ve kombide sorun oluştu ise bu durumda çıkan masrafı kiracı olarak siz ödemelisiniz. Kombi bakımı kullanılan kiracı tarafından yaptırılmalı gibi bir yasa veya kural da yoktur. Ev sahibinizle evi kiralarken aranızda böyle bir konuşma geçti ise (ben size bakımı yapılmış sorunsuz çalışır durumda kombi teslim ettim, bakımı yaptırdığınız yıl oluşan sorunlar bana aittir, aksi durumda bakım yapılmazsa çıkan masraf sana aittir gibi…) ödeme zaten ona göre gerçekleştirilir.
  • Yanlış kullanım Kombiler kullanım kılavuzunda belirtildiği ve uzman ekipler tarafından tarif edildiği şekilde kullanılmalıdır. Kombiyi özellikle de kış döneminde ara sıra kullanmak, kullandıkça açmak kombide sorun oluşmasına neden olur. Bu gibi durumlar yanlış kullanım, hatalı ve eksik kullanımdır. Yanlış kullanım sebebi ile kombi arızalandı ise buna sebep kiracı olarak siz olduğunuz için çıkan masrafı da sizin ödemeniz gerekir.

►►► Kiracının kullandığı kombiye bakım yaptırmak gibi bir zorunluluğu yoktur. Kombi bakımları da genelde demirbaş olduğundan ev sahipleri tarafından yaptırılmalıdır. Ev sahibi ve kiracı arasında kombi kullanımında ev kiralanırken bir sözleşme veya anlaşma yapıldı ise çıkan masraf ona göre değerlendirilir. Bir sözleşme yok ise kullanıcı hatası olmayan tüm arıza durumları ev sahibi tarafından karşılanmalıdır.

Ev Sahibinin Ödeme Yapması Gereken Durumlar

  • Kombi bakımının hiç yapılmamasından kaynaklı oluşan arızalar Kiracı olarak bulunduğunuz dairede kombi arızalandı ve gelen servis ekibi kombi bakımının hiç yapılmadığını belirtiyor ise bu durumda çıkan masrafı ev sahibi ödemelidir. Siz kiracı olarak bakımı yapılmış değil aksine hiç bakım yapılmamış bir kombide oluşan masrafı ödemek zorunda değilsiniz. Uzun yıllardır aynı dairede iseniz ev sahibinizle bakım durumunu görüşmeniz gerekir. Bakım yapıldığında arızalar veya arıza çıkaracak parçalar tespit edilir. Ona göre uygulama yapılır ve umulmadık anda sorunlar yaşanmaz. Bu durumda çıkan masraf her daim ev sahibine aittir. Kombi bakımı yapılmazsa ne olur? merak ediyorsanız linki tıklayabilirsiniz.
  • Kombinin çok eski olmasından kaynaklı oluşan arızalar Kombi yaklaşık 15 yıldan uzun süredir kullanılır durumda ise zaten kullanım ömrünü yitirmiş demektir. Bu durumda çıkabilecek tüm masraflar kullanıcı yani kiracı tarafından değil ev sahibi tarafından ödenmelidir. Ev sahibi isterse masrafı kendi karşılar isterse masraf karşılamak yerine yeni kombi alır. Yalnız bu durumda çıkan masrafı kiracının ödememesi gerekir.
  • Voltaj sebebi ile oluşan arızalar Özellikle de kış dönemlerinde voltajlar bir düşer bir çıkar. Sürekli düzensizlik söz konusudur. Kombiler de şebeke voltajı ile çalıştığından voltajda meydana gelen dalgalanmalar sebebi ile kolay arızalanabilir. Genelde bu gibi durumlarda anakart arızası görülür. Anakart tamiri veya değişimi ile sorun çözümlenir. Bu durum kullanıcı hatası değildir. Hatta kombi garantisi devam ediyorken böyle bir sorun yaşandı ise müdahale garantiye girmez, ücrete tabiğ tutulur. Bu nedenle de voltaj sebebi ile çıkan masraf kullanıcı hatası olmadığından masrafı ev sahibi karşılamalıdır.
  • Açık balkonda kullanılan kombinin donması sebebi ile oluşan arızalar Kiracı olarak bulunduğunuz dairedeki kombi açık balkonda donmaya maruz kalabilir. Montaj işlemi proje gereği balkona yapıldığında kombinin ve altında yer alan boruların dolap içine alınması gerektiği bilgisi veya açık balkonda ise balkonun kapatılması gerektiği bilgisi sunulmuş olması gerekirdi. Yani kombi dolabı olması gerekirdi. Bu bilgi sunulmasına rağmen kombi açık balkonda, dolap içinde olmadan çalışıyor ve soğuk geçen kış dönemlerinde donmaya maruz kalıyor ise bu kullanıcı hatası değildir. Ev sahibine bu bilgi sunulmamış olsa bile açık balkonda kombi bulundurmaması gerekirdi. Bu konuda çıkan masrafı da ev sahibi karşılamalıdır.

Bu Konudaki Önerimiz

Kombi arızası durumunda ev sahibiniz ile iletişimde kalmanızı, ortak hareket etmenizi, servis ekipleri arıza tespiti için geldiğinde ev sahibi ve kiracı olarak servis ekiplerinin yanında bulunup arızanın oluşma sebepleri hakkında bilgi almanızı ve ortak bir karar ile ödemeyi gerçekleştirmenizi tavsiye ederiz. Bu durumu büyük sorunlara dönüştürmeyin. İki tarafın uzlaştığı durumda büyük sorunlar yaşanmaz.

DİP NOT: Makalemizde sunulan bilgiler Kombi Servisi olarak tamamen bizlerin görüşüdür. Bu konuda netleştirilmiş bir yasal zorunluluk bulunmamaktadır.

Uzmanına Sor & Yorum Yap

Hafta içinde sormuş olduğunuz sorular, yapmış olduğunuz yorumlar en geç 6 mesai saat içerisinde cevaplanmaktadır.

Yorumlar (66 Yorum)

  1. Merhaba 1 yıllık kiraciyiz ve kombi bozuldu servis çağırdık ve pompasının bozulduğunu söyledi ve yıllardır bakımı yapılmamış. Ev sahibini arayıp söyledik ve kabul etmedi siz kullanıyorsunuz dedi yatırmıyorum yil basında 300 lira zam yapıyorum ister oturun ister çıkın dedi. Hiç-bir şekilde uzlaşamıyoruz

    1. Merhaba Naz Hanım… Pompa arızası arıza durumuna bağlı kullanıcı hatası da olabilir, zamanla da oluşabilir. Dilerseniz https://kombitamircisi.com.tr/pompa/ linkini tıklayarak pompanın neden arıza yapabileceği konusundaki ayrıntılı bilgilere ulaşabilirsiniz. Pompa tesisat kaynaklı da bozulabilir, kombiyi sürekli aç/kapa şeklinde kullanıyorsanız veya uzun bir süre kapalı kaldıysa bu yüzden de arızalanabilir. Pompa arızasının neyden kaynaklı olduğunu bu tespiti yapan servis ekibi daha iyi bilir ve servis formunu bu bilgilerle doldurabilir. Siz de ev sahibinize göstererek uzlaşma sağlayabilirsiniz. Ancak yine de ödeme yapmak istemiyorsa böyle bir yasa/kanun olmadığı için biz de bir şey diyemeyiz veya sizi yönlendiremeyiz. Maalesef…

  2. Mrb abimle ortak bi dairemiz var ben kiradayım oda ortak dairede oturuyo bizim ortak dairenin kombisi arıza verdi iki defa ilkinden ortak yaptıktan sonra düzenli çalışır durumda teslim ettim ve bu seferde eşanjör parçasının değişmesi lazım yine ortak yapıcaz diyo bana bu durumda sizce benim para vermem gerekiyor mu hak varmı yokmu

    1. Merhaba Erhan Bey… Eşanjör arızaları maliyetlidir. Ancak eşanjörün neden arızalandığı önemlidir. Cihaz eskiyse, kullanım ömrünü tamamlıyorsa sürekli masraf çıkarabilir. Cihaz çok eski değilse bakımsız kaldığında da yine sürekli masraf çıkarabilir. Bu durumlar dışında eşanjörün arızalanmasının en temel sebeplerinden biri şebeke suyunun tazyikli veya kireçli olmasıdır. Gelen servis ekibiyle görüşerek eşanjörün neden arızalandığını sorarsanız bu konuda daha net bir karara varabilirsiniz.

  3. KİRACI BİR YILDIR DAHİREDE OTURUYOR KOMBİ ARIZA YAPMIŞ 350 TL MASRAF ÇIKMIŞ ŞİMDİ SIKINTI ŞÖYLE GELİŞİYOR BİZ KONBİ İÇİN ARIZA SÖZLEŞMESİ YAPMADIK NASIL ÇÖZÜM YOLU BULALIM DİYE SİZDEN YARDIM BEKLERİ

    1. Merhaba Şefik Bey… Normalde bu konuda bir yasa kural olmadığı için biz de firma olarak sadece tahmini bilgi aktarabiliyoruz. Öncelikle ev sahiplerinin kiracıya daireyi kombi bakımı yapılmış şekilde teslim etmesi gerekir. Sonrasında süre gelen bakımları kiracı yaptırmalıdır. Siz kombiyi bakımı yapılmış ve sorunsuz şekilde teslim ettiyseniz genel arızalar dışında kullanıcı hatası olan arızalar kullanıcıya aittir. Ancak kombinin burada neden arızalandığı da önemlidir. Kombi eskiyse eğer bu kullanıcı hatası değildir. Kombide elektriksel sorun olduysa veya kullanım dışında bir sorun olduysa yine kullanıcı hatası değildir. Gelen servise hangi parçanın arızalı olduğunu ve neden arızalandığını sorarsanız masrafı kimin ödeyeceği de bu şekilde anlaşılmış olur. Ortak bir noktaya varmış olursunuz.

  4. Merhaba , biz bir ay önce taşındık . Başkentgaz gazı açmak için geldiğinde kaçak var diyip bizim elimize numarayı tutuşturdular . kaçak kombiye gidem borudanmış . ev sahibimiz bizim ödememiz gerktiğini söylüyor . sizce hangi taraf ödemeli , eger ev sahibinin ödemesi gerekiyorsa ben bunu nasıl izah ederim ?

    1. Merhaba… Öncelikle 1 ay olmuş taşınalı ve gaz yeni açılıyor yani cihazı kullanma gibi bir lüksünüz olmamış. Ev sahibiniz size evdeki her şeyi sorunsuz çalışır şekilde teslim etmesi gerekir. Buna tabi kombi de dahildir. Kombiye gelen gaz borusu sarı flex hortumdur. Bu hortum bir darbe alırsa eğer delinebilir, kırılabilir. Bu durumda gaz kaçağı oluşur. Taşınma sırasında bir darbe almadıysa veya almadığından eminseniz ev sahibinize durumu izah edebilirsiniz. Ya da bir servis çağırırsınız flex hortum değişimi için ev sahibinizi de çağırırsınız, ekipler yerinde tespit yapar, kullanıcı hatasıdır veya değildir diye kontrol edip sizi bilgilendirir. Ödemeyi ona göre aranızda kararlaştırırsınız. Bize kalırsa kullanıcı hatasına bağlı bir sorun değildir. Yine de tabi servis ekibi çağırarak daha net bilgi alabilirsiniz.

  5. Merhaba ben bir yılık kiraciyim oturduğum daire üzün yillerdir hiç Kombi bakımı yapılmamış daireyi taşımadığından 15 gün içerisinde bakımı yaptırdım 6 ay sonra Kombi anakart arızalandı ev Sahibi yarısını sen yarısını ben ödiycem dedi bu dürümü kabul etmedim ev Sahibim ödedi beni haksız sen diyor ben bakımı ben yaptırdım 250tl ye ariza sana ait dedim haksızmıyım

    1. Merhaba Aziz Bey… Kombilerde anakart genel olarak birçok sebeple arızalanabilir ve kombi sıfır olsa bile çoğu zaman dış etmenler nedeniyle oluşan arıza durumları sebebiyle kombi garanti dışı bile kalabiliyor. Yani firmalar kombi garantili dahi olsa anakart arızalarında ücrete tabii tutarak işlem yapıyor. Siz daha yeni taşınmışsınız ve taşınmadan kombinize bakım yaptırmışsınız. Yani olması gerektiği gibi… Bu durumda aslında ev sahibinizin de bir suçu yok ancak anakart arızası kullanıma bağlı oluşmaz, dış etmenler sebebiyle oluştuğu için ev sahibi karşılamalıdır. Tabi bu bizim düşüncemiz. Böyle bir yürürlük, yasa olmadığı için net bilgi de sunamıyoruz.

  6. sayın yetkili kiracı olarak bu evde 5 yıldır oturmaktayım evin kombisi eski en az 10 yıllık. yaklaşık 30 ay önce kombi arızalandı tamirci getirdim servis yapamadı nedeni çok eski dedi ev sahibime söyledim kalsın yaptırma dedi nasıl oturacam deyince bana elektrikle ısın dedi (ev sahibimle hiç bir ne parasal ne insani problem yaşamadım aylık kirayı bankadan ödedim) ben para harcayamam. bende olurmu öyle şey ben yaptırırım parasını senden taksit taksit kiradan keserim yada kombini değiştir dedim. yaptırdım fakat 6 ay dayandı ve bozuldu. bu sene kışı babamın evinde geçirdim. şimdi ev aldım oturduğum evi boşaltacağım ev sahibim kombiyi yaptır yoksa teslim almam diyor. yapılması gereken nedir. kombinin tamiri mümkün değil. yıllık petek ve kombi bakımını yaptırıarak oturdum.

    1. Merhaba Süleyman Bey… Ev sahipleri ben oturmuyorum, ben kullanmıyorum, ben bozmadım ki düşüncesiyle hareket eder. Kiracılar ise ben taşınacağım, ben bir şey yapmadım, kombi zaten eski bozulacağı varmış düşüncesiyle hareket eder. Düşünecek olursak eğer her iki taraf da kendince haklı. Üstelik bu konuda yasalaştırılmış bir bilgi de olmadığı için Kombi Servisi olarak biz de çoğu zaman arada kalan taraf oluyoruz. Kombilerin kullanım ömrü ortalama 15 yıl kadar. Ancak her sene düzenli bakım yapıldığında bu ömür daha da uzayabiliyor. Cihaz çok eski ve kullanılmayacak duruma geldiyse eğer ne kadar masraf yaparsanız yapın yine bozulacaktır. Ortalama 15 yıl kadar kullanılan veya kullanımı onaylanmayacak eskilikte olan kombilerde değişim şarttır. Aksi halde bu tür tatsızlıklar çok yaşanır ve yaşanmaya da devam eder. Bize kalırsa kombinin değiştirilmesi daha uygundur. Ancak şöyle de bir şey vardır: her ne kadar siz bozmamış olsanız da yani kombi kullanım ömrünü tamamlamış olsa da eve taşınırken kombiyi nasıl sağlam bir şekilde aldıysanız sağlam bir şekilde de bırakmanız gerekir. Kombi tamir edilmeyecek durumdaysa eğer bi servis çağırarak cihazı ev sahibinizin yanında kontrol ettirin, servis ekipleri tutanak tutsun (cihaz kullanılabilir veya kullanılamaz diye) ona göre ortak bir yol bulun. İki taraf da kendince haklı olduğu için biz de net bir bilgi veremiyoruz maalesef.

  7. Merhaba yaklaşık 10yıldır aynı evde oturuyorum kombinin bakımını yaptırıyoruz fakat şimdi tamamen bozuldu servisi çağırdık 500₺masraf çıkardı acaba bu masrafı ev sahibi karşılarmı teşekkür ederim

    1. Merhaba Naile Hanım… 10 yıldır kombiye düzenli bakım yapılıyorsa ve bakım masrafını kullanıcı olarak her seferinde siz karşıladıysanız burada önemli olan arızanın sebebidir. 500 ₺ hangi parça için verilen ücrettir ayrıca parçadaki sorun nedir? Yani sorun neyden kaynaklı meydana gelmiştir. Sorunun kaynağına bakmak gerekir. Kullanıcı hatası olmayan bir sorunsa (ki kombiniz 10 yıldan daha uzun süredir kullanılıyor, neredeyse kullanım ömrü tamamlanmak üzere) sorun masrafını ev sahibinin karşılaması gerekir. Kullanıcı hatasıysa her şekilde ödemeyi sizin yapmanız gerekir.

  8. Aynı dairede 7yildir oturuyoruz ilk kullanıcı biziz garanti süreci sona erdi kart arızası mevcut imiş.yedi yıl içinde herhangi bir bakım arıza durumu olmadı ancak ev sahibi ödemek istemiyor.

    1. Merhaba Zeynep Hanım… Kombide anakartın arızalanmasının 3 temel sebebi vardır. 1.si ve en önemli sebebi voltajlardır. Daireye gelen voltaj düşük veya yüksek ise bu sebeple anakart hasar görebilir ya da yanabilir. 2. sebebi cihazın kullanım ömrünü tamamlıyor olmasıdır. Yani parçanın eskimesi ve kullanımını yitirmesidir. 3.sebebi ise kombideki parçaların bozulup anakartı etkilemesidir. Bu durumda anakartın neden arızalandığını veya hangi işlemcisinde sorun olduğunu bilmek gerekir. Bir voltaj sebebiyle arızalandı ise bu kullanıcı hatasına girmez. Diğer etmenleri de incelemek gerekir. 7 yıl boyunca kombiye hiç bakım yapılmamış. Kullanıcı olarak kiracı dahi olsanız bakımlarını düzenli şekilde yaptırmanız gerekirdi. Bakım masrafını karşılamış olsaydınız ve bakım yapıldığı yıl arızalanmış olsaydı ev sahibi ödemek durumunda kalırdı. Ancak cihaza hiç bakım yapılmamış. Bu biraz da kullanıcı olarak sizin sorumluluğunuza girer. Ancak demiş olduğumuz gibi anakartın neden arıza yaptığı bilgisi de önemlidir. Bu konuda bir yasa olmadığı için biz de net bir bilgi veremiyoruz. Ancak mantıklı düşünerek hareket etmek gerekir. Anakartın neden arızalandığını öğrenmeli, ev sahibine durumu izah ederek ortak bir noktaya varılmalıdır.

    1. Merhaba Osman Bey… Kombilerde arıza kodu açıklamaları marka ve modele bağlı değişmektedir. Kombinizin marka ve modelini belirtirseniz arıza durumu hakkında bilgi sunarak yardımcı olmaya çalışırız.

  9. Merhaba benim ev sahibi ile aramızdaki problem şundan kaynaklanıyor. Bir yıl önce taşınmış olduğum dairenin kombisinin ayar düğmeleri oksitlenme ve deforme den dolayı kırık, işlevsiz durumdaydı bir yıl boyunca kalorifer kullanılmadığı için bir yıl sonra yani günümüzde kalorifer kullanmam hasıl olduğunda ayar düğmelerinin kullanılmaz durumdaydı. Benim hatam zamanında bakıp kontrol etmemem dir. bu durumu tamir ettirmek için ev sahibini aradığımda durumu aynen izah ettiğimde ise masrafların bize ait olacağını söyledi ve öylede oldu. Şimdi ben ne yapmam gerekiyor bana bilgi verirseniz şimdiden teşekkür ederim size.

    1. Merhaba Mehmet Bey… Bu durumun kiracı olarak sizinle bir alakası yok. Evet en başında belirtmemiş olabilirsiniz ancak ev sahibiniz kombiyi hiç mi kontrol etmedi? Size daireyi kiralarken kombiyi kontrol edip bir sorun varsa çözümletip öyle teslim etmesi gerekiyordu. En başından beri böyle bir şikayetiniz varsa eğer ödemeyi ev sahibiniz yapmalıdır. Siz yapmışsınız ancak görüşerek kiradan düşürebilirsiniz. Aslına bakılırsa kombi arıza onarım masrafını ev sahibi mi yoksa kiracı mı karşılamalı konusunda yürürlükte bir yasa yok. Ancak mantıken düşünceye uygun olan ne ise onun uygulanması gerekir. Biz de bu konuda tam net bilgiler aktaramıyoruz ancak mantıken uygun olan ne ise ona göre bilgiler aktararak yardımcı olmaya çalışıyoruz. Amacımız ev sahiplerini bu konuda kötülemek ya da kiracıların yanında destekçisi olmak değil. Mantığa uygun olan ne ise ona göre bilinçlenmenizi sağlamak. Bu konuda şikayette bulunabileceğiniz bir birim de yok maalesef. Ev sahibinizle uzlaşın, ödemeyi düşürebilirseniz kiradan düşürün ya da ödemeyi yapmışsınız bir kere yeniden bir sorunla karşılaşırsanız bu sefer itirazda bulunun. Başka bir öneride bulunamıyoruz maalesef.

  10. Merhaba, taşındığım evde ikinci kışım. İlk girdiğimde yaz olması sebebiyle kombinin durumunu tespit edemedik. Kış girdiğinde genleşme peteklerin ısınmaması sebebiyle ev sahibinin kayınbabasıyla görüştük ve kendi gelip bakım yaptı. (genleşme tankında hava kalmamış vs) Petekleri yeni yıkattıklarını söylemişlerdi. Ben de bunun üzerine itiraz etmedim ve o sene öyle kullandım. 60ta yansa bile ev ısınmıyordu ve ev her yerden hava alıyordu kapılar pencereler. İkinci kış kapılar ve pencerelere fitil çektik ve kombi ve peteklere bakım yaptırdım.(temzilettim) şimdi ev çok güzel ısınıyor. Bu masrafı (80tl) kiradan düştüm ve ev sahibine haber verdim (daha öncesinde ev sahibine temizleteceğimi de belirtmiştim) buna rağmen kendisi bu masrafın bana ait olduğunu ve sen oturduktan sonra böyle bi sorun oldunu söyledi. Ben en başında söylememiş olsam tamam dicem ama en başından beri böyle sorunlu teslim edilmişti ve bana evi tutarken evin şuraları hava alıyor pencerelerden yağmur giriyor, kombisi ısıtmıyor gibi şeyler söylenmedi. Kısaca bu masraf ev sahibine mi yoksa bana mı ait oluyor?

    1. Merhaba Hakan Bey… Siz zaten daireye girdiğinizde bu sorunla karşılaşmışsınız. Kombide sorun olmasa ev sahibinizin kayınpederi gelip cihaza müdahale etmez ya da işlem yapmaz. Ya da sorun yok der. Yani bu demektir ki siz kombiyi zaten bozuk şekilde teslim almışsınız. Sağlam bir şekilde teslim almış olsanız, uzun zamandır oturmanıza rağmen bakımlarını hiç yaptırmamış olsanız haklılar, ödemeyi sizin yapmanız gerekir. Ancak zaten bozuk arızalı, petekleri ısınmayan ya da tam randımanlı çalışmayan bir kombili eve taşındığınız için masraflar ev sahibinize aittir. Ev sahibi bu ödemeyi yapar ancak o yıl içerisinde siz kombiyi kullanırken sorun oluşursa o masraf arıza durumuna bağlı olarak size ait de olabilir ya da yine ev sahibine ait de olabilir. Bize kalırsa ödemeyi ev sahibiniz yapmalıdır. Ancak yürürlükte böyle bir yasa ya da yönetmelik olmadığı için sadece mantıken düşünerek bilgiler aktardığımızı da bilmenizi isteriz.

  11. Kombi genleşme tankı kullanılabilir ama ileride daha büyük sorunlar yaratabilir diyen yetkili servis genleşme tankının değişmesi gerektiğini kiracıya iletmiş.Yaklaşık 4 yıldır kiracı olan kişi de bana söyledi,şimdi bu genleşme tankının değişim ücretini kim ödemeli?kombi bakımı her yıl yapılıyor,bu yıl da yapıldı,kul hakkı yememek için sizin de görüşünüze ihtiyacım var?şimdiden teşekkür ediyorum

    1. Merhaba Yusuf Bey… Genleşme tankı arıza durumları arasında; havasının bitmesi, çürümesi ya da delinmesi gibi durumlar söz konusudur. Her sene bakımı düzenli şekilde yapılan kombide bu gibi sorunların yaşanmaması gerekir. İleride daha büyük sorunlar yaratabilir dedikleri durum nedir ya da genleşme tankındaki sorun nedir? Bu konuda net bilgi almanız gerekir. Kombi bakım ücretlerini siz karşıladıysanız eğer arıza durumlarını kiracı karşılamalıdır. Bakım ücretlerini kiracı karşılıyorsa da çıkan masrafı sizin karşılamanız gerekir. Kombide genleşme tankı arızası olduğunda; basınç düşmesi, basınç yükselmesi ve su akıtması gibi sorunlar yaşanır. Kombide bu gibi sorunlar varsa değişimi gerekebilir. Ancak bu gibi sorunlar yoksa kombi kullanılmaya devam edilebilir. Öyle büyük bir sorun da teşkil etmez.

  12. Merhabalar evimi 2018 yılı mart ayında kiraya verdim.Kiracım aralık ayında güneş enerjisinin su kaçırdığını ve kapatmak zorunda kaldığını söyledi.Ben kiraya verirken güneş enerjisi var diyerek kiraya vermedim.Ancak ısrar edince enerjimi kiracıma bırakmıştım.Ancak bunu kontrata dökmedik.Bu durumda arızayı kim yaptırmalı.

    1. Merhaba Doğan Bey… Güneş enerji sisteminde oluşan sorunun sebebi bilinmeden bu konuda net bilgi vermek doğru değil maalesef. Ayrıca özellikle de dairede kullanılan kombi gibi demirbaş ürünler için kiracı-ev sahibi ödemeli gibi yasa da yok maalesef. Bu arıza durumu için bi servis çağırırsınız sorun neyden kaynaklı, neden oluşmuş diye servis ekiplerine sorarsınız. Kullanıcı hatasıysa zaten kiracınız öder, zaman aşımına uğradı, cihaz bakımsız kaldığı için veya dış etmenler sebebiyle sorun oluştuysa eğer bu durumda ortak bir karara varmanız gerekir. Siz sonuçta cihazı çalışır durumda teslim etmişsiniz ve sonradan sorun oluşmuş. En sağlıklısı sorunun neyden kaynaklı olduğunu bilerek hareket etmektir. Bunun için de bi servis yardımı almanızı öneriyoruz.

  13. Oturduğum daireye taşınalım bir sene oldu. Apartmana yeni doğalgaz çekiliyor. Bireysel olarak anlaşma yapıldı. Benim sorum doğalgaz çekildikten sonra evin temizliği kime ait?

    1. Merhaba Nurşen Hanım… Bu durumu ev sahibinizle görüşmelisiniz. Bu şekilde ortak bir karar alabilirsiniz.

    2. Merhaba
      2008 yılında evimizi kiraya verdik. Ev 11 yıldır aynı kiracıda.Kombimiz ilk 5 yıl içinde bir kaç kez arıza yaptı masrafların hepsini biz karşıladık. 2013 yılında sıfır kombi taktırdık. kombi bu sene arıza yaptı. Servis çağırıldı serpantin(kazan) arızası olduğu söylendi. Sıfır kombiyi teslim alan kiracım 6 yıldır bakım yaptırmamıştır. Kiracım masrafı ödemek istemiyor. Bu durumda masraf kimin tarafından ödenmeli. Teşekkürler..

      1. Merhaba Ömer Bey… Öncelikle tespiti yapan servise parçanın neden arızalandığını sormanız gerekir. Kombide serpantin diye bir parça yok. Kazan dediği genleşme tankı mı? Eşanjör mü? cihaz yoğuşmalı ise yoğuşma kazanı mı? bu parçalar dışında farklı bir parça mı? Servisle görüşerek net bilgiler alırsanız daha sağlıklı olur. Yani bu sayede kullanıcı hatasıyla mı olmuş yoksa dış etmenler mi sebep, bu sorunun yanıtını almış olursunuz. Ancak şöyle de bir şey var kombiye alındığından beri hiç bakım yapılmamış. Bakım yapılsa bu gibi arızaların önüne geçilebilir veya arıza oluşacağı önceden tespit edilerek önlemler alınabilir. Bu açıdan kiracı hatası da var aslında. Siz zaten ev sahibi olarak daha önceki masrafları karşılamışsınız, yeni bir cihaz alarak en iyi yolu da seçmişsiniz. Tabi şunu da belirtmek isteriz. Herkese söylediğimiz gibi bu konuda bir yasa olmadığı için bu bilgiler sadece bizim fikrimizdir.

  14. merhaba 1 senedir kiradayız geçen sene ilk defa kombiyi kullanıcaktık bozuk çıktı ev sahibi bize ödetti.daha hiç kullanmamıştık bu durumu bilmediğimizden ödedik bu sene kullanmak için açtık ama çalışmıyor.şimdi bu tamir durumunda hangi taraf masrafı ödeyecek.cevaplandırırsanız sevinirim.

    1. Merhaba Özge Hanım… Bu konuda yasal bir bildiri maalesef yoktur. Kombiyi henüz yeni kullanmanıza rağmen masrafı siz karşılamışsınız. Kombiyi bakımı yapılmış bir şekilde almış olsaydınız ve siz kullanırken arızalanmış olsaydı ücreti siz karşılıyor olabilirdiniz. Ancak öyle bir durum da olmamış sanırım. Geçen sene masrafı nasıl siz kullanmadığınız halde ev sahibiniz size ödettiyse eminiz ki yine aynı şekilde sizin ödemeniz gerektiğini belirtecektir. Servis ekipleri sorunu çözümlerken servis formuna cihazın neden arızalandığını detaylı olarak yazsın. Kullanıcı hatası olup olmadığını yazsın veya işlemler yapılırken ev sahibinizi de çağırın ve sorunun neden yaşandığını birlikte öğrenin. Bu şekilde eminiz ki ev sahibiniz ile aranızda ödeme konusunda bir uzlaşma olacaktır.

  15. Merhabalar.

    1 sene 3 aydır kiracı olarak oturuyorum. Kombi 3-4 senelik. kombinin domicondens ana eşanjör’ü su kaçırıyor. Ev sahibi parçayı benim alıp taktırmamı söylüyor. Bu durumda benim mi ev sahibinin mi yaptırması gerekiyor. Teşekkürler

    1. Merhaba Fırat Bey… Ana eşanjörün arızalanmasının birkaç sebebi vardır. Mesela tıkandığı, kireçlendiği, delindiği ve donduğu zaman arızalanır. Öncelikle arızalanma sebebine bakmak gerekir. Genel olarak ana eşanjör kullanıcı hatası sebebi ile arızalanabilecek bir parça değildir. Zira kombi içinde müdahale edebileceğiniz de bir parça değildir. Kombiye düzenli şekilde bakım yaptırsanız dahi yine de delinebilir, tıkanabilir birçok arıza oluşabilir. Ana eşanjör gibi büyük mekanik aksamlarda oluşan arıza durumları ev sahibi tarafından ödenmelidir. Ancak yine de yasal gereği böyle bir zorunluluk da yoktur. Ev sahibinizle yeniden bu konuyu konuşarak ortak bir noktaya varmanızı öneririz.

  16. Merhaba. 01.06.2018 tarihinde taşındığım evde, doğalgaz aboneliğini alıp bağlantısının yapıldığı günden beri arıza var. İlk önce ev sahibi ile görüşerek yetkili servisi aradım. Gelen kişi kombiye hiç bakım yapılmadığını arızalı parçaları bulunduğunu, bu parçaların değiştirilmesi gerektiğini, değiştirilse dahi hiç bakım yapılmadığı için deforme olan kombinin yeniden arıza vereceğini, bu şekilde de asla kullanılmamasını, bu şekilde kullanımının büyük tehlike arz ettiğini söyledi. Bunu ev sahibine ilettim. O da hiç bakım yapılmamasının eski kiracıdan kaynaklı bir kusur olduğunu, kendisiyle görüşüp bana haber vereceğini söyledi. Aralarındaki görüşme sonucu eski kiracı kombinin kendi teknik servisi haricinde bir tamirci gönderdi. Gelen kişi herhangi bir problemi olmadığını sadece genleşme tankının değişmesi gerektiğini söyledi. Ertesi gün gelerek bu parçayı değiştirdi. 2 gün normal seyrinde çalışan kombi 2. günün akşamında tekrar arızalandı. Ben de ev sahibinden kombiyi değiştirmesini talep ettim. Ancak kendisi değişen parçadan dolayı bunun normal olduğunu tekrar parçayı değiştiren tamirci ile görüşmemi söyledi. Ben ise tamirciye güvenmiyorum. Randıman alamadığım ve demirbaş listesinde geçen kombinin değiştirilmesini istiyorum. Eğer değişim yapılmazsa evden ayrılmayı düşünüyorum. Yeni taşındığım ve taşınma masrafı yaptığım için evden ayrılırsam bu maddi kaybın giderilmesine yönelik bir talepte bulunabilir miyim? Tüketici Hakem Heyeti’ne gidebilir miyim? Şimdiden teşekkür eder, iyi günler dilerim.

    1. Merhaba Ebru Hanım… Daireye henüz yeni taşınmışsınız ve direk kombi arızasıyla karşılaşmışsınız. Parça değişimi olmasına karşın arıza devam etmişse ve kombi 10 yıldan daha uzun süredir kullanılır durumdaysa elbette ki değişiminin yapılması daha sağlıklıdır. Tüketici Hakem Heyeti ile öncelikle bir görüşme gerçekleştirerek durumu izah edin. Bu tür konularda açıkçası net bilgi sahibi olmadığımız için yapılan masraflar üzerindeki maddi kayıplar konusunda net bilgi vermemiz de doğru değildir. Kombiye yönelik çıkan masrafları yeni taşındığınız için ev sahibi karşılamalıdır. Ancak ilk etapta kombi kullanılamaz halde ve kullanılırsa büyük tehlike arz ediyor deniliyorsa kombinin değiştirilmesi şarttır.

  17. Yeni binada bulunan dairenin ilk ve 7 aylık kiracısıyım, kombiyi hiç kullanılmamış yani temiz olarak teslim aldım. Herkesin gözünden kaçan bir detay kombi arızasına sebebiyet verdi; kombinin hava çıkış borusunu aşağı eğimli değil de yukarı eğimli yapmışlar, şiddetli yağan yağmurlarda borudan içeriye su girip kombinin iç donanımına ulaşmış. Zaten servis ekipleri kombinin verdiği hata kodunun garanti kapsamına girmediğini de belirttiler. Hatanın benden kaynaklı olmadığı aşikar, ancak ev sahibi arıza bedelini “kombiyi sen kullanıyorsun sen ödeyeceksin” diyerek benim ödemem gerektiğinde ısrar ediyor. Bu konuda yorumunuzu rica edeceğim. Şimdiden teşekkürlerimi sunuyor, iyi çalışmalar diliyorum.

    1. Merhaba Abdullah Bey… Kombinin bacadan su almasından mühendislik firması sorumludur. Bunun sizinle ilgisi yoktur. Çıkan masrafı mühendislik firması veya ev sahibi karşılamalıdır.

  18. merhaba 2012 yılında taşınmış olduğum dairenin kombisi çok eski bacalı sistem bir kombi eve girerken mal sahibinede bu durumu ilettim eve girdiğimizde nisan ayıydı mal sahibi kombide bir sorun yok dedi havalar soğuduğunda ilk kaloriferleri ısıtmak istediğimizde kombi ısıtma yapmadı gelen servis elemanları ana kartın değişmesi gerektiğini bu cihazın çok eski bir cihaz olduğunu değiştirmemizin bizim için daha avantajlı olacağını söylediler mal sahibine arızayı bildirdim ve tamiratını yaptırıp kiradan da düştüm bu durum mal sahibinin hoşuna gitmedi tabiki cihaz üç ay önce tekrar arızalandı sıcak su açıldığında kombinin altın sular akıyor gelen servis elemanları yine aynı şeyi söylediler bu cihaz artık ölmüş boşuna masraf yaparsınız dediler fakat mal sahibim ne kombiyi değiştirmeyi nede tamiratını yapmayacağını söylüyor bu durumda ne yapmalıyım bir komşum evini sigortalatmış kombi borusunun patlaması sonucuda evini su basmış sigorta şirketi 10.000 tl gibi bir para vereceklerini ve bunuda mal sahibine rücu edeceklerini kombinin mal sahibinin sorumluluğunda olduğunu söylemişler
    bu konuda ne yapmam gerekir

    1. Merhaba Hüseyin Bey… Öncelikle kullanılan kombi bacalı kombi. Doğalgaz firmaları dahil olmak üzere kombi firmaları da artık bacalı kombi kullanımını onaylamıyor. Çünkü can ve mal güvenliği açısından tehlike arz ediyor. Ayrıca cihazınız çok eski olduğu için ne olursa olsun sürekli bir sorunla karşılaşacaksınız. Her masrafı ev sahibi ödemek istemez, e sizlik de bir sorun olmadığı için sizin de masrafı ödeme gibi bir düşünceniz olamaz. Her şeyden önce can ve mal güvenliğiniz açısından kombinizi değiştirmek zorundasınız. Bu konuda kombiyi değiştirmekten başka yapabileceğiniz herhangi bir işlem bulunmuyor maalesef. Çıkan masraftan ziyade sağlığınızı düşünerek hareket etmelisiniz. Bu çok iyi bir çözüm yolu olmaz ancak önerimiz; ev sahibiniz eğer kombiyi yine de değiştirmemekten yanaysa, siz yeni bir kombi alın, evden çıktığınızda kombiyi söktürüp götürürsünüz. Yani her şekilde tek düşünceniz can ve mal güvenliğiniz olsun. Yoksa bu cihaz size çok masraf çıkarır, ev sahibiniz masrafı karşılamak istemez, hem sorun yaşarsınız hem boşa masraf etmiş olursunuz. Tabi yine de karar sizindir. Bu konuda bir yasa olmadığı için maalesef biz de net bir bilgi veremiyoruz. Sadece önerilerde bulunarak yardımcı olmaya çalışıyoruz.

  19. merhaba ben yaklasık 6 yıldır aynı evde kıracıyım. ev sahıbım daha uc yıl önce kombı taktırdı her yıl duzenlı sekılde bakımlarını yaptırmama ragmen sureklı bozuluyo hata verıyo ve tamırcı cagırıyoruz surası arızalı deyıp degısım yapıyo ve en az 200 odedım bır sene ıcınde ıkı defa arıza yaptı ve toplam 600 e yakın para ödedım. ev sahıbıne soyledık ben mı kullanıyorum ödeyın bızene dedı bu durumda bızım yapabılecegımız hıc bırsey yokmu ? sımdeden tesekkur ederım Allah bızlerı vıcdansız ev sahıplerı ıle karsılastırmasın …

    1. Merhaba Ebru Hanım… Kombiniz henüz 3 yıllık olmasına rağmen birçok kez arızalanmış. Arıza sebebi önemlidir. Yani cihaz hangi sebeple arızalandı? kullanıcı hatası mı? yoksa dış etmenler sebebiyle mi arızalanıyor? bu bilgiler önemlidir. Siz düzenli olarak bakımları yaptırmışsınız. Yine de arızalanırsa oluşan arıza sebebine göre ödemelerin yapılması gerekir. Yani oluşan arıza durumuna bağlı kullanıcı veya ev sahibi masrafları karşılar. Bu konuda bir yasa olmadığı için biz de yanlış bilgi aktarmak istemeyiz. Ancak düzenli bakım yaptırmanıza rağmen arıza yapıyorsa arıza sebebine bağlı ev sahibiniz ya da siz masrafları karşılarsınız.

  20. merhaba 16 aydır oturduğum evin kombisi e2 arıza verdi servisi çağırdım ana kart yanmış değişmesi gerekir dediler bende değiştirdim ev sahibi sen kullanırken oldu ben sana çalışırken verdim diyor masrafı karşılamıyor servistekiler kartın ömrünün zaten çok uzun olmadığını yanmasının normal olduğunu söylediler sizce hangi tarafın ödemesi gerekir

    1. Merhaba Doğan Bey… Kombilerde özellikle de karşılaşılan kart arızaları kullanıcı hatası değildir. Öyle ki cihaz daha 1 aylık bile olsa anakart yanabilir (genelde düşük veya yüksek gelen voltaj sebebi ile yanar). Bu uygulama cihaz 1 aylık bile olsa garantiye girmez. Yani masrafı ilgili firma bile karşılamıyor. Ev sahibinizin karşılaması gerekir. Anakartın neden yandığını gelen servis ekibinden öğrenin. Buna bağlı bir servis formu düzenletin. Yani servis formunda atıyorum kullanıcı hatası değildir, cihaz eksi olduğundan veya voltaj sebebi ile kart yanmıştır gibi bilgiler yer almasını sağlayın. Servis ekipleri adresteyken ev sahibini de çağırın. Gerekli soruları servis ekibine sorsun servis ekibinden yanıt alsın. Bu şekilde ortak bir nokta bulabilirsiniz. Cihazı açarak herhangi bir işlem yapmadıysanız sizlik bir durum yoktur.

  21. Merhaba eve 28.09.2018 taşındım.ev sahibim kombi ile alakalı hic bir seyden soz etmedi.kombi 2008 yilinda takilmis . benden onceki kiraci bakim.vs.yapip yapmadığını bilmiyorum.kombi 10.03.2018 tarihinde anakart arızası verdi. ev sahibim ben teslim ettigimde calisir haldeydi diyor ve masraflari benim karsilamami istiyor. Bu durumda ne yapmam gerekli yardımcı olur musunuz.

    1. Merhaba Efendim. Eve taşınma tarihini yanlış yazdınız sanırım. 28.09.2018 tarihine gelmedik henüz. 2017 tarihli ise; eve taşınalı henüz 6 ay olmuş. Kombiyi çalışır teslim alabilirsiniz ancak bu hiçbir zaman arıza yapmayacağı anlamına gelmez. Kombide yaşanan anakart arızasının sebebi önemlidir. Anakart genelde voltaj dalgalanması sebebi ile (düşük ya da yüksek voltaj), kombi eskiyse ya da parçalar arızalı olup anakartı bozdu ile arıza yapabilir. Bunların hiçbiri kullanıcı hatası değildir. Servis ekiplerine servis formuna arıza sebebini açıklamalı bir şekilde yazdırın. Ev sahibinize iletin. Anakart arızaları genelde kullanıcı hatası olmaz zaten. Bu yüzden kiracı değil ev sahibi karşılamalıdır. Ayrıca ev sahibiniz size kombiye bakım yaptırmış sorunsuz çalışır şekilde teslim etmeliydi. Böyle bir işlem varsa işlemin belgesini isteyebilirsiniz. Biz burada her zaman kiracılardan yana değiliz. Cihaza herhangi bir müdahalede bulunmadıysanız (mesela kombiyi açıp müdahale etmeye çalışmadıysanız, anakarta su gelmediyse) bu arıza durumu kullanıcı hatası değildir. Ev sahibinizle bu durumu yeniden görüşün. Tatlıya bağlayın. Hatta servis ekipleri cihaza müdahale ederken tespit yaparken ev sahibinizi de çağırın ekiplere kendi sorsun. Bu şekilde ortak bir yol bulunur elbet…

  22. 3 aydır bir evde kirada oturuyorum. taşındıktan 1 hafta sonra kombi bozuldu. çeşmelere sıcak su gelirken peteklere sıcak su vermemeye başladı.gelen servis ayrıcı parçanın değişmesi gerektiğini söyledi. ev sahibi güzelce temizleyip takıver dedi. servis bu parçanın 2-3 ay gibi yeniden arıza verebileceğini söyledi. 3 ay sonra aynı arıza oluştu. şimdi bu durumda kim haklı. parçanın değişmesi gerektiği söylendiği halde değiştirmeyen ev sahibi mi, yoksa kiracı olan ben mi? servis parasını kim ödemeli? Teşekkür ederim.

    1. Merhaba Mustafa Bey… Daireye yeni taşınmışsınız, taşındığınız zaman cihaz bakımı yapılmış bir şekilde teslim edilmeliydi size. Bakımda mevcut ve olası arızalar tespit edilir ve kabul edilirse gereken onarım yapılır. Siz daha 1 haftalık oturuyorken sorun yaşamışsınız ve muhtemelen kombi bakımı yapılmamış bir şekilde eve geçtiniz. Oluşan arıza durumu da sizinle alakalı yani kullanıcı hatası ile oluşan bir arıza durumu değildir. Masrafı ev sahibiniz ödemelidir. Tabi böyle bir kanun yoktur ancak mantıken uygulanması gereken yöntem budur. Ev sahibinizle durumu görüşün, servis ekipleri arızanın neyden kaynaklı olduğunu servis formuna yazsın, ödeme makbuzunu ev sahibine ileterek ortak bir nokta bulmaya çalışın.

  23. Merhabalar iyi çalışmalar dilerim.
    Kiracıyım , 6 yıldır oturuyorum.Ben daıreye ılk gırdıgımde kata kombi dogalgaz yenı girmiş.Yani kombi bende açıldı.Kombı garantısı bıtmeden ateşleme sorunu cıkardı ve servıs geldı garantiden hallettı gitti.Şuan ise 6 yıl sonra kombi e3 hatası verdi.2gündür çalışmıyor.Kombının cıkardıgı bu masrafı kim ödeyecek.Ben kiracıyım , bu masraf evi ve kullanılacak eşyasının kırasını alan MAL sahıbıne aıt degılmıdır?

    1. Merhaba Ali Bey… 6 Yıldır oturduğunuz dairedeki kombiye hiç bakım yaptırdınız mı? Bakım yaptırıp masrafı siz karşıladıysanız oluşan arızaları ev sahibi karşılamalıdır. Hiç bakım yapılmadıysa cihaz bakımsızlık sebebi ile arızalandıysa ev sahibi ile bu durumu görüşmelisiniz. Kiracı aklında ben taşınacağım nasıl olsa masrafı neden ben karşılayayım düşüncesi olur, ev sahibi de ben kullanmıyorum neden masrafı ben karşılayayım der. Servis çağırarak yaşanan sorunun sebeplerini sorun ev sahibiniz ile aranızdaki anlaşmaya bağlı ödemeyi yapabilirsiniz. Bu konuda yasal bir zorunluluk olmadığı için biz de maalesef net bir bilgi veremiyoruz.

  24. Merhaba, yaklaşık 7 aydır kiracıyım, öğrenciyim ev sahibini bir kere gördüm sadece aramızda bi samimiyet yok. Dün kombide E3 arızası vermeye başladı servisi aradım ücreti ne olur gibisinden bilemeyiz 30 tlde olur 350 tlde dediler. Sandımca arıza sıcaklık sensöründe bunlarla ilgili ev sahibiyle hiç konuşma geçmedi söyledim siz ödeyin dedi bu demirbaş degilmi dedim baştan savdı ve telefonu kapattı. Bizimde kiracılarımız var bu tür masrafları karşılarız parasında da degilim ama yapılan muameleye karşıyım hakkımı kimseye yedirmem. Burada ödemeyi yapması gereken kimdir? Yardımcı olursanız çok sevinirim, iyi günler.

    1. Merhaba Berkay Bey… 7 ay önce taşınmışsınız dairenize. Öncelikle ev sahibinizin size cihazı bakımı yapılmış sağlam, çalışır şekilde teslim etmesi gerekir. Bakım yapılmadıysa oluşabilecek arızaların tespiti de yapılamaz ve cihazın ne zaman arıza yapacağı belli olmaz. Demirbaş ürünlerde yaşanan sorunların normalde ev sahibi tarafından karşılanması gerekir. Ancak böyle bir yasa ya da yürürlük bulunmamaktadır. Siz kiracı olarak ben buradan nasıl olsa ayrılacağım masrafı karşılasam bile çıkarken parçayı sökecek değilim parasını da alacak değilim gibi düşünürsünüz, ev sahibiniz de ben kullanmıyorum ki arızasını neden ben karşılayayım diye düşünür. Kombide oluşan sorun kullanıcı hatası değilse, kombiyi bakımı yapılmış bir şekilde teslim almadıysanız ödemeyi ev sahibi yapmalıdır. Tam tersiyse yani yaşadığınız sorun kullanıcı hatası ve kombiyi bakım yapılmış bir şekilde teslim aldıysanız masrafı siz karşılamalısınız. Tabi bu bizim görüşümüzdür. Demiş olduğumuz gibi bu konuda netleşmiş bir yasa olmadığı için biz de net bir bilgi veremiyoruz. Servis çağırın net bir arıza teşhisi yapılsın. Arızalı parçalar ve neden arızalandığı tespit edilsin, servis formuna yazılsın. Bu formu ev sahibinize gösterin veya servis ekipleri geldiğinde ev sahibinizi de çağırın. Ekiplerin yanında bulunun oluşan sorunu ve neden kaynaklandığını net olarak öğrenmiş olursunuz. Ondan sonra ödeme konusunda eminiz ki ortak bir karara varacaksınız.

  25. Merhaba.4 yil once tasindim kombi eski ve bakimlari hic yapilmamisti sicak su arizasi nedeniyle servis cagirdik yapildi ev sahibi odedi fakat 2yil oldu yine bozuldu bu durumda ev sahibimi kiracimi karsilamali masrafi?

    1. Merhaba Serdar Bey… Kombi arızasında çıkan masrafın ödenmesi konusunda bir yasa bulunmuyor. Bu tamamen ev sahibiniz ile kendi aranızdaki durumdur. Ancak cihaz eskiyse eğer çok sık arızalanabilir. Arıza durumu kullanıcı hatası değilse ev sahibi ödemelidir. Fakat siz de kullandığınız sürece cihazın bakım masraflarını karşılamalısınız. Bu durumu ev sahibinize bildirin veya arıza çözümü için gelen servis ekiplerine cihazın durumunu bir servis formuna izah etmesini söyleyin. Mesela cihaz çok eskidir yaşanan sorun kullanıcı hatası değildir (gerçekten kullanıcı hatası değilse). Cihaz eski olduğu için çok sık arızalanmıştır gibi… bir form doldurtabilir ev sahibinize iletebilirsiniz. Sürekli masrafı kim ödeyecek tartışması çıkacağına belki kombiyi değiştirme kararı alır ev sahibiniz. Çünkü cihaz eskiyle çok sık arızalanması da normaldir.

  26. Merhaba bir buçuk yıldır kiracıyım.Kombinin bakımını yaptırdım ama bu sene ejenjörü delindi yeni bı kombi almamızını yada parçası değiştirmemiz gerektiğini söyledi 1000tl masraf çıkıyor.ev sahibi 500 sizden 500 ben öderim diyor.ücreti kiracı olarak ben mı ödemeliiyim yardımcı olursanız sevinirim.iyi çalışmalar.

    1. Merhaba Nuray Hanım… Dairede 1,5 yıl oturmanıza karşın kombinizin bakımını yaptırmışsınız. Bakım masrafını siz ödediyseniz eğer oluşan arıza masrafı ev sahibine aittir. Kanun ya da yasal olarak kombi masraflarını ev sahibi öder ya da kullanan kiracı öder diye bir bildiri yoktur. Ancak siz bakım yaptırdıysanız oluşabilecek masrafları kullanıcı hatası olmayan durumlarda ev sahibi karşılamalıdır. Bu durumu ev sahibinizle görüşerek ortak bir noktaya varabilirsiniz.

      1. Bende bir ev sahibi olarak size şunları söylerim,diyelim ki yeni dogalgazı baglattım kiracıyı oturttum 1 sene sonra kiracı kombinin bir parçası bozuldu 500 tl dedi,hadi ben yaptırmak istemiyorum ne yapacak kiracı? bide eve koydum kiracıyı kombiyi bozdu çıkacak evden depozitodan düşmeyecekmiyim masrafı? öyle bişey yok arkadaşlar otelde bile sizin zarar verdiginiz şeylerin masrafını almıyolarmı? iyi ben kullanayım parçalayayım ev sahibi yaptırsın eee kiranın ne anlamı kaldıki o zaman,özet olarak şöyle düşünün ev sahibi sana evi nasıl teslim ettiyse öyle geri almak ister alamazsa depozitodan düşer,o yüzden kombiyi kim kullanıyorsa parasını o öder.Demirbaşmış metalkol muş olmaz mantıksız,iyi adam parçalasın evi ben yaptırayım dünyanın bütün her yerinde bu böyledir depozito boşuna alınmıyor.

        1. Merhaba İsa Bey… Yorumlarımızı incelerseniz eğer bu konuda bir kanun-yasa olmadığını ve sürekli olarak mantıken hareket edilerek bilgi aktarıldığını her seferinde dile getirmekteyiz. Bizim buradaki amacımız kiracıyı korurken ev sahibini karalamak veya masrafı her şekilde ev sahibine ödetmek değildir. Her yorumumuzda belirttiğimiz yani değindiğimiz konu şu: kullanıcı hatası ise kombi masrafını kullanıcı öder. Dış etmenler sebebiyle arızalı ise bu kullanıcı hatası değildir. Bu gibi durumlarda bizim aslında tek tavsiyemiz sözleşmedir. Yani kiracı sözleşmesi. Bu sözleşmede yazılması gereken her şey yazılsın ki ileride sorunlar çıkmasın. Yani kombi veya demirbaş cihazlarda masraf ev sahibine mi ait kiracıya mı ait gibi sorunlar çıkmasın. Biz bundan yanayız. Biz sadece işlemi yapan, cihazı çalışır şekilde bırakarak ücretini alan kişileriz. Taraf değiliz ve asla da olmadık. Evet otelde zarar verilen her şeyin masrafını alıyorlar. Ama bakın zarar verilen diyorsunuz. Yani yine kullanıcı hatası oluyor. Biz de zaten bu mantıktan bahsediyoruz. Bir sorun varsa tespit edilir, hangi parçada sorun olduğu belirlenir, arızanın neden oluştuğu yani kaynağı tespit edilir. Geri kalan kiracı ile ev sahibi arasında olan bir şeydir. Buna biz karışamayız, sadece arıza yapma durumunu açıklarız, yorum yaparız. Makalemizi incelerseniz eğer ev sahibinin ödemesi gereken durumlar; uzun süre kullanılmasına rağmen bakımın hiç yapılmamış olması yani cihazın bakımsız şekilde kiracıya teslim edilmesi, kombinin eski olup kullanım ömrünü tamamlamış olması, şebeke voltajında oluşan dalgalanmalar sebebiyle meydana gelen arızalar, kombinin açık balkonda yer alarak donmaya maruz kalması gibi şıklar yer alıyor. Yani bu durumlar dışında meydana gelen her tür sorun kiracıya aittir diyoruz. Bu gibi sıkıntıları ileride yaşamamak için tüm ev sahipleri kiracı ile sözleşme imzalamalıdır. Sözleşmede tüm detaylar yazmalıdır. Bu şekilde emin olabilirsiniz ki bu konuları hiç konuşuyor olmayız ve arada kırgınlıklar, sorunlar da olmaz.

    1. Merhaba Sebahattin Bey… Yazımızda açıkladığımız gibi kombi masraflarının ödenmesi konusunda çıkan bir kanun ya da çizelge bulunmamaktadır. Bu durum ev sahibiniz ile aranızdaki duruma bağlıdır. Kaç yıldır bulunduğunuz dairede oturuyorsunuz? Kombinize hiç bakım yaptırdınız mı? Kombide oluşan hata kullanıcı hatası mı yoksa zamanla oluşan bir problem mi? Bu durumlara bağlı ödeme durumu değişir.

  27. Merhaba,
    Şuan oturduğum evde yaklaşık 2 yıldır kiradayım. Kombi ben taşınmadan yaklaşık 7-8 ay öncesinde değiştirilmiş ve ev sahibiyle aramızda bakımla ilgili bir konu geçmedi. Bu durumda bakım maliyetleri kime aittir?

    1. Merhaba efendim. Anladığım kadarı ile kombiniz yaklaşık 3 yıllık. Bu durumla alakalı netlik kazanmış bir yasal bilgi yoktur. Ev sahibinizle aranızdaki duruma veya sözleşmeye bağlıdır. Siz 2 yıldır oturuyorsanız bakım ücretini karşılamanız gerekir. Bakım sonrası yaşanacak sorunların masrafları ise ev sahibine aittir.

Petek Yıkama